Uitleg Schadevrije jaren? Zo werkt het!

Zie ook ons nieuwsbericht van 4 januari 2016: Bedrijfsregeling 11 inzake Roy-Data

Update 3 juli 2014: royementsverklaringen zijn nu 3 jaar geldig!

Eerst de misverstanden

  • Schadevrije jaren zijn niet onbeperkt houdbaar. De royementverklaring is 1 jaar geldig.
  • Het aantal treden is niet hetzelfde als aantal schadevrije jaren.
  • Veel maatschappijen vermelden wel de tredes op de polis, maar niet de schadevrije jaren.
  • Een rijbewijs hebben en geen schade hebben veroorzaakt, is niet hetzelfde als schadevrije jaren hebben opgebouwd.
  • De schadevrije jaren van de ene polis kun je niet gelijktijdig toepassen op een 2e verzekering;
    Zie de uitleg “Er komt een 2e motorvoertuig” hieronder.
  • Bereken nooit zelf het aantal schadevrije jaren tenzij je de BM-ladder goed toepast.
    Dus fout is: 10 schadevrije jaren opgebouwd en 1 schade gehad = 9 schadevrije jaren. Vraag ze altijd op of bekijk uw polisblad.
  • Schadevrije jaren worden nooit zomaar weggegeven of verdubbeld. Ze zijn in sommige gevallen (echtscheiding) wel overdraagbaar middels een afstandsverklaring.

Schadevrije jaren | BM-ladder voorbeeld Sluitsnel.nl Verzekeringen

 

Uitleg schadevrije jaren

Omdat er steeds vaker verzekeringen worden afgesloten via onze websites, kan ik inmiddels concluderen dat veel mensen het begrip “Schadevrije jaren” niet goed begrijpen. Eerst volgt onze uitleg van het bonus/malussysteem. Daarna volgen enkele praktijkvoorbeelden. Wilt u liever direct de voorbeelden? Scrol dan door  naar beneden.

Schadevrije jaren – Hoe werkt de opbouw?
Ik ga er gemakshalve even vanuit dat u net een rijbewijs heeft gehaald en met niets begint.
Wanneer je een motorvoertuig verzekert, dan begin je met een basis inschaling. Om het er leuk uit te laten zien, geven de maatschappijen een starterskorting. Ze kunnen ook gewoon de basispremie verlagen, maar mensen houden nu eenmaal van korting. Iedereen blij, toch?

Op welke trede start ik dan?
Dat varieert, maar dit kan ik er wel over zeggen:

Trede 1:    Dit is voor wegpiraten en pechvogels (terugval door schades naar trede 1) en voor jeugdige bestuurders tot 24 jaar. Val je hier niet of nog niet onder, dan begin je minimaal op….

Trede 2:    Dit is de werkelijke basistrede.
Vanaf hier wordt geplust en gemind. (bonus/malus)
Op basis van regio, leeftijd, kilometrage, etc krijg je nog wat extra (jajaja!) tredes (dus korting). Meestal start je daarom op trede 3, 4 of 5.

Na elk jaar schadevrij te hebben gereden, krijg je een 1 schadevrij jaar en stijg je 1 trede op de BM-ladder. Uw korting loopt dus op.
Zo kunt u lekker opbouwen totdat u de maximale korting bereikt hebt. Daarna bouw je uitsluitend nog bonusbescherming op.
De opbouw varieert per maatschappij. Zie de afbeelding als voorbeeld van een bonus/malus ladder. 

Bonusbescherming? Wat is dat en hoe werkt het?
Zie de BM-ladder.

Vanaf trede 16 heb je de maximale korting van 80%. Je klimt daarna nog wel in tredes en dat heeft het volgende effect bij schade:

Vanaf trede 16 val je terug naar trede 11, dus van 80% naar 65% korting.
Vanaf trede 17 val je terug naar trede 12, dus van 80% naar 67,5 % korting.

enz….

Vanaf trede 21 val je terug naar trede 16, dus van 80% naar …..80%?! juist!
Je hebt nu volledig bonusbescherming opgebouwd.

Ik heb een schade geclaimd! En nu?
Hopelijk heeft u al wat schadevrije jaren opgebouwd. Wanneer je claimt op je verzekering, dan val je namelijk niet 1 trede terug, maar wel 4 of 5! Dit kan de korting zelfs ombuigen in een toeslag. (zie trede 1)

Wanneer je 5 schadevrije jaren hebt opgebouwd en je bent begonnen op trede 5, dan sta je op trede 10. (kind kan de was doen)
Vanaf trede 10 val je terug naar trede 6 (zie afbeelding BM-ladder). Dat betekent dat je 1 schadevrij jaar over houdt.

Ik wil overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij (Roy Data!)
Aan u  nu de taak om de nieuwe maatschappij te laten rekenen met het juiste aantal schadevrije jaren. Die vindt u op uw polis of ue kunt ze gewoon even opvragen bij uw tussenpersoon of verzekeringsmaatschappij.

De maatschappij zal met behulp van de schadevrije jaren en hun eigen bonus/malus-ladder de premie berekenen. Het kan zijn dat uw nieuwe premie lager wordt, terwijl de korting ook minder is. Dat betekent dat hun basistarief gewoon lager is. Uiteindelijk gaat het erom wat je onder de streep betaalt. Voor veel mensen is dat logisch, maar voor heel veel mensen ook niet! Raar maar waar.

 

Praktijkvoorbeelden omtrent Bonus/malus en Schadevrije jaren

Er komt een 2e motorvoertuig!  2e gezinsauto / motor / bromfiets / scooter / etc

 

Kan ik de schadevrije jaren van de eerste auto gebruiken?
Nee, dat kan niet. Maar wat wel (meestal) kan:

Het 2e gezinsautotarief!
Geen schadevrije jaren, maar wel extra instapkorting!
Dit wordt ook wel het 8-wielentarief genoemd. En dus heel toepasselijk het 6 wielentarief bij motoren en/of bromfietsen. Maatschappijen hanteren hun eigen regels voor de toepasbaarheid van dit tarief. Naast de bm-korting op de eerste auto spelen leeftijd, schadeverleden en aantal jaren rijbewijs van de bestuurder vaak een rol.

Waarom geeft de maatschappij 2e gezinsautokorting?
Heel simpel; Verzekeringsmaatschappijen geven een extra korting om u als bestaande klant tegemoet te komen. Ze geven extra (commerciële) tredes, waardoor je zelfs dezelfde korting kan krijgen als het eerste voertuig.
De polis van uw 2e auto, bromfiets of motor kan daarom 75% korting hebben met 0 schadevrije jaren.

Wat als ik mijn 2e autoverzekering of scooterverzekering ergens anders aanvraag?
Dat is heel goed, want zo kom je vanzelf bij ons terecht!
Onze klanten vullen vaak de schadevrije jaren van de autoverzekering of een andere lopende polis in. Dit is per definitie niet de bedoeling! Als de autoverzekering wel via ons kantoor loopt, dan kunnen we het 6-wielentarief toepassen. Dit kunt u meegeven in de offerte. Of u berekent de premie direct vanuit uw online polismap!

Wat zijn de gevolgen van de verkeerde opgave schadevrije jaren?
De premie wordt later per ingangsdatum gecorrigeerd. Heel vervelend, maar zo zijn de regels.
De maatschappij controleert binnen enkele weken of de schadevrije jaren beschikbaar zijn in RoyData. Dat zijn ze natuurlijk niet, want uw autoverzekering loopt elders gewoon door. De maatschappij zal uiteindelijk de schadevrije jaren van de polis halen. De korting zal daarom ook worden aangepast naar de basis-inschaling.

Is er een manier om dezelfde korting te houden?
Wanneer u uw eerste voertuig ook bij ons verzekert, dan kunnen wij het meerwielentarief alsnog laten toepassen. Vraag dan dus eerst goed de schadevrije jaren na en bereken de premie voor het eerste voertuig.

Heeft u nog vragen of opmerkingen over schadevrije jaren? Stuur dan gerust een e-mail. Wij vullen het bericht graag aan!

Bent u tevreden over onze uitleg? Wij stellen het op prijs als u dat deelt op facebook of even “liked”.

Comments

2 reacties op “Uitleg Schadevrije jaren? Zo werkt het!”

  1. […] Lees hier onze uitgebreide “uitleg schadevrije jaren” […]

  2. […] Lees hier onze uitgebreide “uitleg schadevrije jaren” […]

Sluitsnel.nl is aangesloten bij

Sluitsnel.nl | Handelsnaam van

Garanties

  • Persoonlijk contact!
  • Aangesloten bij AFM & Kifid
  • 2 weken “niet goed, geld terug”
  • Schade? Wij maken er werk van!
  • Schade Online of offline melden
  • Webshop KeurmerkStichting Webshop Keurmerk

Overig zakelijk gebruik

  • Scooter & bromfiets rijschool
  • Koeriersdiensten
  • Winkels
  • Makelaarskantoren
  • Overig zakelijk gebruik
  • Rijschool, rijles, verhuurbedrijf, scooterverhuur

Vergelijk de aanbieders:

  • Website Aegon
  • Website ASR
  • Website Avero Achmea
  • Website Bovemij
  • Website DAS Rechtsbijstand
  • Website de Goudse Verzekeringen
  • Website Delta Lloyd
  • Website Europeesche Verzekeringen
  • Website Generali
  • Website HDI
  • Website London Verzekeringen
  • Website Markel Nederland
  • Website Nationale-Nederlanden
  • Website Reaal Verzekeringen
  • Website Unigarant
  • Website De Vereende
  • Website Hiscox

Mijn polisgegevens

    Polismap App
  • Polissen inzien
  • Wijziging doorgeven
  • Schade melden
  • Schade volgen
  • Er zijn geen recente tweets